Per combatre l'abandonament escolar
La Generalitat crea 12.357 places noves d'ensenyament postobligatori
El número global a ocupar serà de 201.242
Els instituts catalans públics i concertats oferiran en 2011-2012 un total de 201.242 places d'ensenyaments postobligatoris repartides entre Batxillerat, Formació Professional (FP) de grau mitjà i superior -a més d'ensenyaments artístics- i Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPIs) el que suposa la creació de 12.357 places noves respecte a les 188.885 ofertes el curs passat.
En roda de premsa, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha explicat que s'ha prioritzat l'augment de l'oferta postobligatòria per als estudiants de 16 a 18 anys per tal de combatre l'abandonament escolar després de finalitzar la Secundària.
Entre les branques majoritàries, el Batxillerat tindrà 81.039 places, mentre que la FP -sense comptar els ensenyaments artístics ni esportives- arribarà a les 107.462 places, gràcies al creixement de la demanda dels cicles formatius en els darrers cursos.
Davant la reducció de la població en edat 'postobligatòria' -de 202.853 a 199.874 joves-, Rigau ha assegurat que el seu departament ha optat per ampliar l'oferta fins a fer possible que el 88,4 per cent dels joves d'entre 16 i 18 anys que ho desitgin puguin accedir a la formació postobligatòria, una xifra que el curs passat cobria al 83,46 per cent de la població jove.
Rigau considera aquest percentatge un avanç cap la "universalització" de l'educació, que s'ha de reforçar en època de crisi i aspirar a especialitzar a tota la generació de joves que en uns anys entraran en el mercat laboral.
Per això, la planificació de l'oferta ha tingut molt en compte la demanda del mercat en els pròxims anys, que passarà per la sol·licitud de professionals sanitaris -auxiliars i tècnics d'emergències sanitàries- i de la dependència, titulacions que representen la meitat de les noves places creades, mentre que altres sectors menys emergents, com el de la comunicació, es mantenen igual, ha dit el director general d'FP inicial i ensenyaments de règim especial, Melcior Arquerons.
La cobertura d'aquestes noves places es farà a través de la reorganització de la plantilla i l'augment de la jornada lectiva als professors -de 18 a 19 hores- que està duent a terme el Departament, que assegura comptar amb suficient varietat de professors llicenciats en diferents matèries com per no haver de realitzar nova contractació, més enllà dels monitors esportius que preveuen les associacions i les places d'oposicions, ara qüestionades.
"Generem un contingent d'hores que ens fan possible ampliar el 5 per cent de l'oferta de places de 16 a 18 anys", ha remarcat Rigau, que també reforçarà els ensenyaments de l'Institut Obert de Catalunya (IOC) destinades a un públic més adult que voleu tornar a l'educació, ha defensat.
Administratiu jurídic
Entre les titulacions de nova creació, destaquen les 150 places "pioneres" a l'Estat acordades amb la Conselleria de Justícia, per formar tècnics de grau mitjà en Gestió administrativa adaptada a l'àmbit jurídic, que faran pràctiques a la Ciutat de la Justícia i es s'especialitzaran en aquest sector, amb forta demanda.
No obstant, la Generalitat també posarà 180 noves places de tècnic de grau superior en Eficiència energètica i solar tèrmica, 300 de tècnic de grau superior de Desenvolupament d'aplicacions web, i 150 d'ensenyaments esportius -vela, busseig, espeleologia i hípica- Destinades a cobrir la demanda de professionals en el sector turístic català.
A més, la Conselleria continua amb el procés d'adaptació de les antigues titulacions LOGSE al pla nou LOE, modificant els noms i la durada d'alguns estudis, com el de Jardineria i Floristeria, que passa a denominar-se Jardineria i es prolongarà un any més.
El procés de preinscripció de Batxillerat i FP de grau mitjà arrencarà dilluns que ve i estarà obert fins al 20 de maig, i la formalització de la matrícula tindrà lloc la primera setmana de juliol, mentre que els interessats en grau superior podran inscriure entre el 23 de maig i el 3 de juny i matricular-la primera setmana de juliol.