red.diariocritico.com

Recurs d'inconstitucionalitat lingüístic

L'Executiu espanyol, ara contra l'aranès

El Consell de Ministres es nega que sigui llengua preferent al seu territori perquè ha de cedir el dret al castellà

El Consell de Ministres ha acordat demanar al president del Govern la interposició d'un recurs d'inconstitucionalitat contra diversos articles de la Llei 35/2010, del Occità, aranès a l'Aran, pel que fa a l'ús de l'aranès com a llengua preferent.

Des del punt de vista competencial, i d'acord amb l'article 3.1 de la Constitució, el castellà és la llengua oficial de l'Estat i tots els espanyols tenen el deure de conèixer-la així com el dret a usar-la. Pel que fa a les altres llengües espanyoles, el seu apartat 2 assenyala que seran també oficials en les seves respectives comunitats autònomes. Però la norma és contrària a la Constitució en la mesura que declara el caràcter preferent de l'aranès. El Govern també considera que una llei de la comunitat autònoma de Catalunya no pot entrar a regular l'ús de les llengües cooficials en l'Administració General de l'Estat en la instrucció dels seus procediments administratius. Així mateix, la jurisprudència del Tribunal Constitucional ja ha declarat inconstitucional aquest caràcter preferent de la utilització de la llengua cooficial. El síndic acusa l'Executiu de no tenir "visió de futur" El síndic d'Aran, Carlos Barrera, ha criticat la decisió del Consell de Ministres d'aquest divendres d'interposar un recurs d'inconstitucionalitat contra l'ús de l'aranès com a llengua preferent, i l'ha classificat com "intervencionista i sense visió de futur". En declaracions a Europa Press, ha assegurat que el Govern espanyol està deixant veure les seves veritables intencions: ofegar "qualsevol voluntat dels territoris" i impossibilitar qualsevol tipus de política que vulgui donar prioritat a la preservació de les cultures minoritàries. "Es queixen dels nacionalismes i els més nacionalistes són ells", ha lamentat Barrera, que s'ha mostrat contrariat perquè el Consell de Ministres es preocupi pel aranès. A més, ha avançat que es reuniran amb el conseller de Cultura de la Generalitat, Ferran Mascarell, per comentar la situació, encara que ha avançat que "quan un consell planteja les coses amb aquesta rotundiad", només els queda dir la seva. Aquestes crítiques es refereixen a la decisió del Consell de Ministres de presentar un recurs d'inconstitucionalitat, en entendre que una llei catalana no pot declarar preferencial l'ús de l'aranès perquè entra a regular l'ús de les llengües cooficials de l'Estat.
¿Te ha parecido interesante esta noticia?    Si (0)    No(0)
enviar a reddit

+
0 comentarios