Els ja tradicionals Premis Sant Jordi de Cinematografia de RNE, que aquest any arriben a la 54a edició, guardonen Tres dies amb la família, de Mar Coll, com a millor pel·lícula espanyola segons els oients, i Celda 211, de Daniel Monzón, com a millor pel·lícula espanyola. A més, premien Charo López, CINESA i l'Ajuntament de Sant Cugat, Óscar Ladoire, Bàrbara Lennie, Frank Langella, Charlotte Gainsbourg i els film Pagafantas, El secreto de sus ojos i Inglourious basterds. Montse Melià, directora de RNE a Catalunya, ha dit que l'edició d'aquest any és molt "coherent" amb la resta de guardons entregats al llarg de l'any, i Monzón ha reconegut que l'èxit de Celda 211 es deu "al públic".
La gala de la 54a edició dels premis Sant Jordi de cinematografia, que se celebrarà la nit d'aquest dilluns, farà servir com a fil argumental La dolce vita de Federico Fellini com a homenatge a l'obra magna del director de Rimini que compleix 50 anys.
En aquest edició s'ha volgut reconèixer la feina fet per Mar Coll a Tres dies amb la família, amb el premi a la millor pel·lícula espanyola segons els oients, i Daniel Monzón a Celda 211, amb el premi a la millor pel·lícula espanyola.
Monzón davant de l'èxit del seu film només ha pogut dir que és "el públic" el que fa les pel·lícules i que sense ell el seu llargmetratge no hauria triomfat -Celda 211 va arrasar a la gala dels Goya a l'endur-se 8 estatuetes-.
La resta dels premiats d'aquesta edició són Charo López, amb el Premi Especial Sant Jordi de Cinematografia a la trajectòria professional; CINESA i l'Ajuntament de Sant Cugat, amb el Premi Sant Jordi a la Innovació; Borja Cobeaga, amb el Premi a la millor Opera Prima per Pagafantas; Óscar Ladoire, amb el Premi al millor actor en pel·lícula espanyola; Bàrbara Lennie, Premi a la millor actriu per Los condenados; Inglourious basterds, de Quentin Tarantino, Premi a la millor pel·lícula estrangera; Frank Langella, Premi al millor actor en pel·lícula estrangera per Frost/Nixon; Charlotte Gainsbourg, Premi a la millor actriu en pel·lícula estrangera per Antichrist i El secreto de sus ojos, amb el Premi Rosa de Sant Jordi com a millor film estranger.
Montse Melià, directora de RNE a Catalunya, ha destacat els "inicis complicats" dels Sant Jordi degut als baixos pressupostos, però ha dit que amb el pas del temps s'han anat "consolidant" i ara gaudeixen d'una gran "vitalitat".
Melià ha assegurat que aquesta nova edició és molt "coherent" amb la resta de festival i guardons que han tingut lloc aquest any. No obstant, també ha afirmat que els premis tenen un "toc d'originalitat", gràcies a l'elecció d'Óscar Ladoire i Bàrbara Lennie com a millors actors.
A més, ha afirmat que tot i ser uns premis de mitjana edat no "estan barallats" amb la joventut i que, per això, Mar Coll ha rebut el premi dels oients a la millor pel·lícula espanyola. Per la seva banda, Montse Abat, directora de RNE a Catalunya, ha celebrat el "suport" al cinema espanyol que ofereixen els premis Sant Jordi. Abat s'ha congratulat del fet que les pel·lícules espanyoles siguin un èxit d'audiència quan s'emeten per TVE.
Charo López, guardonada amb el premi especial a la trajectòria -suma del premi del jurat i el premi a la trajectòria-, ha afirmat que està "contentíssima" i que és un reconeixement a l'esforç i al "treball" realitzat.